Artikler
Artikel

Google Shopping: Feedoptimering med Custom Labels

Profit bidding i Google Ads

Det er nok ikke første gang, I hører ordene ‘Google Shopping’ eller ‘Custom labels’, hvis I arbejder med paid media eller I har en e-commerce. Det er ét af de steder, hvor man bliver nødt til at være til stede, hvis man vil vinde salg og have en konkurrencemæssig fordel.

Faktum er nemlig, at Google alene som søgemaskine var den mest fortrukne på verdensplan i 2021. Derudover så starter 85 % af alle produktsøgninger på enten Google eller Amazon. Eller sagt med andre ord, så begynder ⅘ af alle potentielle kunder at lede efter jeres produkter på én af disse to platforme.

Men Amazons indtog i Danmark lader vente lidt på sig, og som udgangspunkt er det også usikkert, om de får samme tag i Norden som i USA, hvis man ser på, hvordan det gik i Sverige. Men det er en snak til anden dag.

Alt I skal vide er, at Google Shopping er et must for e-commerces - og hvis I ikke allerede er i gang, så er det på tide, for der er meget guld at hente.

Blandt andet kan Google Shopping levere en gennemsnitlige CTR på 0,86 % for Google Shopping-annoncer, foruden en gennemsnitlig pris pr. klik (CPC) på 4,3 DKK. Derudover kan Google Shopping også levere en gennemsnitlig konverteringsrate på ca. 1,91 % for deres annoncer (Growmyads 2022).

Men for at få det maksimale ud af Google Shopping, så er det vigtigt, at I får optimeret jeres produkt-feed og prisoptimeret jeres kampagner, og det er her Custom Labels kommer ind.

Hvad er Custom Labels?

Custom labels er tags, som I kan tilføje til individuelle produkter i jeres Google Shopping-feed. Og de hjælper jer med at segmentere specifikke produkter fra andre, og modsat hjælper det jer med at gruppere relaterede produkter sammen.

Dette giver jer mulighed for at tilføje filtre på individuelle produkter i jeres feed, hvilket kan hjælpe jer med at administrere kampagner, optimere jeres bud ud fra jeres egne definerede kriterier, samt tilpasse rapporter m.m.

Ved at bruge Custom Labels kan I prioritere jeres vigtigste produkter ved at lave filtre eller markere, f.eks. hvilke produkter, der er sæsonbestemte, har høj efterspørgsel eller fortjeneste m.m. I kan også oprette produktgrupper uden at bruge Custom Labels, men det begrænser dog jeres udvalg af datapunkter fra jeres produkt-feed til vare-ID, brand, kategori og produkttype. Modsat åbner Custom Labels op for flere filtre, I kan sortere jeres produkter efter og giver derfor et højere og skarpere segmenteringsniveau.

Eksempler på Custom Labels

I Google Shopping kan I definere op til 5 Custom Labels - I behøver dog ikke lave alle 5. Disse er nummereret fra 0 til 4, og anvendes på alle relevante produkter i jeres feed. Hvert Custom Label skal defineres i forhold til, hvad de refererer til og anvendes konsekvent på tværs af alle jeres produkter.

Dette kan dog vise sig at være en af de sværeste discipliner, når det kommer til at lave Custom Labels, da I udelukkende kan indstille én definition for hvert Custom Label. En god tommelfingerregel er at lave definitioner af jeres Custom Labels, der er relaterede, så I kan kontrollere forskellige aspekter relateret til for eksempel efterspørgsel, prissætning eller sæson.

Når I har defineret jeres Custom Labels, kan I derefter indstille værdier for hver af jeres Custom Labels. Værdierne er med til at udspecificere jeres Custom Label. Det betyder, at hvis I definerer custom_label_0 som sæson, så vil dens værdier udspecificere om det er “sommer”, “forår”, “efterår” eller “vinter”.

Når I har lavet jeres definitioner og indstillet jeres værdier, så skal I herefter bestemme, hvilke af disse værdier der skal gælde for hvert produkt i jeres produkt-feed. Hvis I ikke ønsker at anvende nogen værdi på bestemte produkter, kan I lade cellen stå tom.

Hvis I vil tage skridtet videre end Custom Labels

Er Google Shopping det eneste sted, I kan lave Custom Labels? Det korte svar er nej.

Jeres anden mulighed er at bruge et software, der tillader jer at lave feed management eller supplerende feeds, som f.eks PriceShape, der kan berige jeres eksisterende Google Shopping-feed med et supplerende feed.

Supplerende feeds bruges til at forbedre Google Shopping annoncer ved at tilføje nye eller “udvide” informationerne til jeres primære feed, for at øge effektiviteten af jeres shopping-kampagner. Herudover bidrager det også til:

  • Tilføje/ændre Custom Labels
  • Erstatte produktegenskaber
  • Tilføje manglende GTIN/EAN-numre
  • Fikse Google Merchant afvisninger og fejl
  • Og meget mere...

Hvis I ønsker at gå lidt dybere til værks, så tilbyder PriceShape dynamiske Custom Labels, som indeholder priskategorier sammenlignet med markedet samt kostpriser. Herved kan I begynde at optimere efter bruttofortjeneste - også kendt som margin bidding.

Det primære feed bliver opdateret og beriget, når det primære feed og supplerende feed linkes sammen og matcher via ID-numrene. Dette betyder, at det supplerende feed er afgørende for, at I får mest muligt ud af jeres kampagner og annoncekroner.

Custom Labels og prisoptimering

Der er flere måder, I kan optimere jeres priser og prisstrategi på gennem Custom Labels.

  1. Den første er prisdifferentiering.

    Hvis I kan se en stærk sammenhæng mellem jeres højt- eller lavt prissatte produkter ift. hvilken kategori, der bringer mest trafik ind fra jeres produktannoncer, kan I opsætte et Custom Label. Dette kan I definere som ‘price point’, som kan indeholde værdierne ‘HighEnd’, ‘LowEnd’ eller lignende, som I så kan segmentere produkterne ud fra og byde på.
  2. Den anden er ift. om noget er profitabelt eller uprofitabelt.

    At spilde sit annoncebudget på kampagner, der fremviser produkter, som ikke sælger, er det enhver virksomhed rigtig gerne vil undgå - forståeligt nok. Heldigvis, kan I lave et Custom Label, der er defineret som ‘profitablity’ med værdierne ‘profitable’ eller ‘unprofitable’. På den måde kan I indstille hvert produkt efter den værdi, der matcher produktets profitabilitet.
  3. Den tredje er performance.

    Der vil altid være produkter, der performer bedre end andre, uanset hvad I forhandler. Her bør I gruppere disse produkter, så I kan øge buddet på dem.
  4. Og så er der en fjerde løsning...

    Som vi nævnte før, så kan I med PriceShapes supplerende Google-feed berige jeres eksisterende Shopping Feed med dynamiske Custom Labels, men modsat gængse supplerende feeds, så indeholder vores priskategorier, der er sammenlignet med markedet samt kostpriser.

    Det betyder, at I kan begynde at optimere efter bruttofortjeneste, altså margin bidding. Det giver jer mulighed for at fokusere jeres annoncekroner på produkter, som giver jer den højeste bruttofortjeneste. Custom Labels kan segmenteres efter ønske, og når det kommer til prisoptimering, så kan de eksempelvis bestå af følgende grupperinger:
  • Competitively priced
  • Neutral
  • More expensive

Helt præcist, hvordan I kategoriserer disse produkter afhænger af jeres marked, og hvor prissensitiv jeres kunder er. Blandt andet, så har vi i nedenstående eksempel grupperet produkter, som er 0–5% dyrere end markedet i den neutrale kategori.

Produkter som er >10% dyrere er sat i den “More expensive” gruppe.

Denne opdeling giver os mulighed for:

  1. At bruge kampagne-prioriteter til at prioritere produkter med højere fortjeneste
  2. At sætte bud baseret på om jeres priser er billigere, neutrale eller dyrere
  3. At budgettere efter profit og konkurrencedygtige priser

Nøglen her er ikke, at man springer direkte ud i at sige, at hvis et produkt er 1 % dyrere end
konkurrentens, så skal den mærkes som “More expensive” og lande i samme kategori som
produkter, der er >20 % dyrere.

I skal finde det niveau, hvor jeres profit og konverteringsrate begynder at falde ned. Det kan være ved 1 % eller ved 10 %.

Så første step er at få implementeret jeres supplerende feed fra PriceShape i jeres Google Merchant Center, som efterfølgende beriger jeres produkt-feed med defineret Custom Labels og kostpriser. Med disse Custom Labels får I den relevante data ind i Google Ads, hvor I efterfølgende kan bruge Google reports til at analysere performance for jeres valgte prissegmenter.

Med Custom Labels på alle jeres produkter, baseret på prisniveauer, kan I begynde at analysere data. Alt I skal gøre er at oprette en rapport, som indeholder det relevante Custom Label, herefter kan I nu begynde at analysere jeres data.

Det smarte ved Custom Labels og Google Ads Reports er, at data er permanent knyttet til den specifikke Custom Label. Så når et Custom Label ændres, f.x. går fra neutral til højeste pris – så vil dataen, fra da den var neutral, forblive det samme. På baggrund af denne rapport kan I bygge kampagner baseret på performance, og prioritere
konkurrencedygtige produkter.

Hvorfor prisoptimering gennem Custom Labels?Google shopping

Konkurrencedygtig prissætning kan spille en stor rolle i jeres e-handelsstrategi. Med PriceShapes prisovervågning og dynamiske prisstyring, kan I få justeret jeres online priser automatisk afhængig af markedet. Herigennem justeres jeres priser i produktfeedet jævnligt og vises på relevante storefronts som Google Shopping og sociale medier.

Hertil kan man anvende forskellige prisstrategier alt afhængig af virksomhedens mål og økonomi. Eksempelvis kan formålet være prismatch, hvor man gerne vil have de billigste priser på markedet eller matche en bestemt konkurrent. Priserne justeres automatisk på jeres webshop og formidles videre i jeres produktfeed. Når I samtidig har kostpriser med i feedet, står jeres prissætning ekstra skarpt, da I sørger for, at jeres prissætning altid er profitabel.

På den måde sparer I en masse tid og ressourcer bestående af markedsundersøgelser og manuel prissætning. Og dette kan vise sig at være en god investering både med hensyn til salg, men også medarbejdertimer.

Jeres strategi for pristilpasning bør afhænge af, hvad jeres mål er, hvilken type forretning I driver, (jeres brand) og markedet, I bevæger jer i. Men hvis I føler jer stresset over at skulle følge med konkurrenternes priser, er det helt normalt. Undersøgelser viser, at det er den største forhindring, som detailhandlere står over for.

Derudover, kan I udnytte Google Shoppings algoritmer til jeres fordel. Googles algoritmer prioriterer de produkter, der mest relevant ift. den søgning, som forbrugeren foretager, hvorefter kunden kan segmentere efter sine kriterier. Har I lavere priser end jeres konkurrenter, vil jeres produkter blive vist oftere, og I vil vinde flere salg i processen.

Hvis I bruger PriceShape, vil I kunne bruge prisovervågningsværktøjet til at overvåge både jeres egne, men også jeres konkurrenters priser, for at se hvordan de er indekseret i forhold til hinanden, så I kan justere jeres priser i forhold til dette fuldt automatisk og på den mest profitable måde for jeres forretning.

Del artiklen

Få vorres brancheførende learnings - før alle andre.

Tilmeld vores nyhedsbrev og få marketing indsigter, du kan anvende direkte i jeres virksomhed.

Navn(Påkrævet)

Lignende artikler

Google Search Console - Guide til SEO-værktøjet fra Google

16. nov 2022
11 min. læsetid
LAZZAWEB - 5 konkrete Google-synergier

5 Google-synergier til topplaceringer i nutidens SERP

11. apr 2024
5 min. læsetid

Teknisk SEO - En vigtig SEO-disciplin

11. dec 2023
15 min. læsetid

Øg jeres dækningsbidrag med profit bidding

6. dec 2022
25 min. læsetid

Googles univers af marketing-tools

11. nov 2021
30 min. læsetid

Performance Max - Få mest ud af kampagnetypen

22. aug 2022
18 min. læsetid
Øg jeres konverteringsrate ved at konverteringsoptimere jeres website

Sådan får I højere konverteringsrate ved at arbejde struktureret med CRO

13. sep 2024
9 min. læsetid

Guide til Core Web Vitals

21. sep 2021
11 min. læsetid

YouTube-annoncering

13. jul 2022
19 min. læsetid
Maksimer profit med Metas DPA

Få større profit med Dynamic Products Ads i Meta

16. sep 2024
3 min. læsetid
Google specialister

Google Annoncering – den ultimative guide

21. feb 2021
12 min. læsetid
seo tekstforfatter

Konverteringsoptimering - Tips til at 2x jeres salg

1. sep 2021
20 min. læsetid
succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Book strategimøde
+1000
Vækstcases