Tilbage til marketingordbogen
Hvad betyder:

Alt-tekst

En alt-tekst er et ord eller en sætning, der forklarer indholdet af et billede til besøgende på en website, hvis billedet ikke er tilgængeligt. Da Google ikke kan læse billeder, er en alt-tekst afgørende for, at de forstår billede og anser det som værende relevant.

Læsetid: 2 min.

Hvad betyder Alt-tekst?

Alt-tekst (alternativ tekst) er et ord eller en sætning, der kan indsættes som en attribut i et HTML-dokument (Hypertext Markup Language), for at fortælle webstedsbrugere arten eller indholdet af et billede. Alt-teksten vises i et tomt felt, der normalt ville indeholde billedet. Alt-tekst er nyttig, når et billede ikke er tilgængeligt på grund af en fejl, fordi det er ødelagt eller måske en ændret URL eller et andet problem.

Hvordan bruges Alt-tekst?

En Alt-tekst bruges til at fortælle brugere, hvad et billede forestiller. Når du lægger et billede op på en hjemmeside, vil der altid være mulighed for at tilføje en alt-tekst.

Hvorfor er Alt-tekst vigtigt?

En Alt-tekst er vigtig for godt webdesign. Det egentlig og stadig primære formål med en alt-tekst er at beskrive billeder til besøgende, som ikke er i stand til at se dem. Det inkluderer også skærmlæsere og browsere, som blokerer billeder og brugere, samt brugere, der er synshæmmede eller på anden vis ikke kan identificere indholdet af et billede på nettet.

Brug af alt-tekst kan derfor give en bedre brugeroplevelse, men det kan også have sine fordele i forhold til SEO (søgemaskineoptimering). Når Google for eksempel crawler din side, kan den ikke "se" billederne på siden – derfor er det en god ide at have en alt-tekst, der kan fortælle søgemaskinen, hvad for noget indhold, du har på siden. 

succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Book strategimøde
+1000
Vækstcases