Tilbage til marketingordbogen
Hvad betyder:

Soft Bounce

Når en e-mail ikke kan leveres til en modtagers e-mail-adresse på grund af en midlertidig fejl hos e-mail-udbyderen, vil e-mailen blive sendt tilbage til afsenderadressen. Dette kaldes et soft bounce.

Læsetid: 2 min.

Soft Bounce definition

Soft bounce er en term der bruges inden for e-mail marketing til at beskrive en e-mail der ikke bliver leveret på grund af en midlertidig fejl. Dette kan f.eks. være fordi modtagerens mailbox er fuld, eller at der er problemer med at forbinde til modtagerens mail server.

Et soft bounce er ikke det samme som et hard bounce, som er en e-mail der aldrig kan blive leveret på grund af en permanent fejl. F.eks. hvis modtagerens e-mail adresse ikke eksisterer.

Hvordan bruges Soft Bounce?

Bruger du en platform som Mailchimp f.eks. vil du opleve at, dine mails, som ikke når frem til modtageren pga. en fejl, bliver sorteret i to grupper; hard bounce og soft bounce. Hard bounce kan være, hvis mailadressen ikke eksisterer. Soft bounce, kan som nævnt, være hvis modtagerens inbox er fuld eller en e-mail server er nede.

Nu har du så mulighed for at tage et kig på, disse e-mail adresser, og eventuelt sorterer dem fra, eller som det mindste holde øje med, hvordan de opfører sig ved næste planlagte e-mail kampagne. Hvis det gentagende gange skulle vise sig at være et problem, kan du fjerne dem fra din e-mail liste, og dermed undgå at ryge i spamfiltre på de aktive e-mail adresser som konsekvens af for mange soft og hard bounces.

Hvorfor er Soft Bounce vigtigt?

Det er vigtigt at håndtere soft bounces korrekt, da de kan betyde, at dine e-mails ikke når frem til modtageren. Hvis du får for mange soft bounces, kan det føre til, at dine e-mails bliver blokeret af modtagerens e-mail-server.

Derfor er det vigtigt at følge op på soft bounces og sikre, at de ikke bliver til hard bounces. Du kan gøre dette ved at kontakte modtageren for at sikre, at deres e-mail-adresse er aktiv, og at der ikke er andre problemer med deres e-mail-server.

succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Book strategimøde
+1000
Vækstcases