Artikler
Artikel

Søgeordsanalyse - Hvordan finder I de helt rigtige søgeord?

Hvad er en søgeordsanalyse?

I en søgeordsanalyse analyseres Google-brugernes søgninger i søgemaskinen for at få indblik i efterspørgslen og adfærden. Med denne information kan I tilpasse jeres sprog så det passer til brugernes og dermed matche deres efterspørgsel. I kan også besvare de spørgsmål, som de stiller til jeres produkter eller services.

søgeordsanalyseEn god søgeordsanalyse er altafgørende for det efterfølgende arbejde med søgemaskineoptimering. En søgeordsanalyse hjælper jer med at finde de mest relevante og bedste søgeord, som I skal arbejde med for at blive vist på søgninger, der er relateret til jeres virksomhed.

Det kan give jer en forståelse for brugerens tankegang, når de laver en Google-søgning, samt fortælle jer hvilke søgeord, som jeres virksomhed bliver fundet på, og hvilke der vil være relevante at anvende i fremtiden. Her vil det også være en god idé at kigge nærmere på hvilke søgeord, konkurrenterne anvender.

Hvorfor lave en søgeordsanalyse?

Med en søgeordsanalyse vil I opdage søgeord, som I normalt ikke selv havde fundet. I har også mulighed for at få et indblik i synonymer, og relevante spørgsmål omkring virksomheden eller jeres produkter.
I en søgeordsanalyse er der mange forskellige faktorer, som I med fordel kan kigge ind i, når det gælder om at finde de bedste søgeord. Jo flere faktorer I tager med i jeres analyse, jo bedre og mere præcist kan I udarbejde jeres efterfølgende content. Det handler i bund og grund om at kende de potentielle kunder bedst muligt. Så jo mere viden I kan få om brugerens adfærd jo bedre.

Med en søgeordsanalyse sikrer I fra starten, at det er de rigtige ord, I har valgt, og det vil på længere sigt gøre jeres SEO-arbejde en del lettere, samt sikre kvalitet af jeres efterfølgende SEO-arbejde. I dette blogindlæg vil vi tage jer gennem forskellige metoder til at finde søgeord, samt hvordan I udarbejder en trin-for-trin søgeordsanalyse , så I bliver helt klar til at løfte jeres virksomheds SEO-arbejde.

Inden I går i gang med søgeordsanalysen

Inden I går i gang, er der nogle begreber, der er vigtige at have styr på. Disse begreber vil give jer en forståelse for, hvordan de potentielle kunder søger efter jeres produkter, hvilke søgeordstyper, der er mest relevant for jeres virksomhed at anvende, og hvordan søgeresultaterne vises frem.

SERP

SERP står for Search Engine Results Page, på dansk søgeresultatsside. Når I foretager en søgning på Google, er SERP den første side, der kommer frem. Hovedformålet med SEO er i korte træk at komme så højt op i Googles SERP som muligt.

Hvert søgeresultat, der bliver vist her skal indeholde title-tag, URL og en metabeskrivelse. Disse elementer giver brugeren en forsmag på, hvad landingssiden omhandler. Det er derfor en god ide at vide, hvordan jeres hjemmeside vises på SERP. I eksemplet nedenfor ses de tre øverste organiske søgeresultater på søgningen "ure". Her kan I se, at de øverste placeringer alle bruger 'ure' som deres primære søgeord, i deres title-tag og metabeskrivelse. Dette skaber blikfang og øger chancen for, at en bruger klikker ind på siden.

Søgeintentionen

I forbindelse med udarbejdelsen af en søgeordsanalyse, er det vigtigt at have styr på brugernes søgeintention. Når en bruger søger på Google, ligger der et formål bag deres søgning, som kaldes søgeintentionen. Det er derfor vigtigt at have brugernes søgeintention i baghovedet, når I skal vælge søgeord til jeres søgeordsanalyse. Søgeintentionen er vigtig, så de forskellige landingssider bliver rettet mod den rigtige søgeintention. Når vi taler om søgeintention, deles de op i tre forskellige typer: Informationssøgning, transaktionssøgning og kommercielle søgninger.

  • Informationsøgning

En informationssøgning er, når en bruger ønsker at finde informationer om noget konkret. Det er typisk spørgsmål, der starter med hv-ord. Ved disse søgninger vil søgeresultatet ofte vise blogindlæg eller artikler, hvor et bestemt emne bliver forklaret og gennemgået.

informationssøgning

  • Transaktionssøgning

Ved en transaktionssøgning forsøger brugeren at finde frem til en bestemt hjemmeside eller produkttype. Denne søgning er præcis og indeholder typisk brandnavn eller et specifik produkttype. Søgeresultaterne, som kommer frem vil være forskellige webshops produkt- eller kategorisider eller andre hjemmesider, som sælger en ydelse eller lignende.

  • Kommercielle søgninger

Kommercielle søgninger er når en bruger har en intention om at købe noget bestemt. Deres søgninger kan f.eks. indeholde ord som "køb", "billige", "tilbud" eller lignede ord, der indikerer interesse for køb. Søgeresultaterne vil her være webshops, som sælger det givne produkt.
Søgeintentionen er vigtig, når der arbejdes med SEO, da Googles mål er at levere de bedste og mest præcise resultater, når en bruger laver en søgning. Det er vigtigt for Google, at det indhold, som de viser til brugeren er relevant.

Er jeres indhold relevant for brugeren, ser Google det for at være kvalitetrigt, og de vil derfor gerne vise indholdet til brugerne. Har I styr på jeres søgeintention, sikrer I at ramme målgruppen mere præcist, da I kan målrette jeres SEO-arbejde, til hvor kunderne er i deres købsproces.

Long-tail eller short-tail søgeord

Skal I anvende long-tail- eller short-tail-søgeord, for bedst at ramme jeres potentielle kunder? Der er fordele ved begge, og hos nogle kan det også være relevant at anvende begge typer søgeord. Det er derfor vigtigt, at I har styr på jeres søgeordsstrategi, når I arbejder med søgeordsanalyse.

Long-tail søgeord består af tre eller flere ord. Der anvendes typisk længere søgeord eller sætninger, når intentionen er en informationssøgning. Så hvis jeres kunders søgeintention oftest er informationssøgning, kan det være en god idé at kigge nærmere på long-tail-søgeord, når I skal til at udarbejde jeres søgeordsanalyse. Det kan ligeledes være brugere der ved specifikt hvilke produkt de er ude efter. Denne type søgeord er oftest mere målrettet, og det kan derfor være nemmere at få topplaceringer på. Dog vil volumen være lavere, da søgningen er så præcis.

Short-tail-søgeord er mere generelle og består kun af få ord. De brugere som anvender short-tail-søgeord leder typisk efter inspiration. Denne type søgeord kan være attraktiv, da volumen oftest er rigtig høj, og brugeren endnu ikke har bestemt sig, hvor de skal købe deres produkt, eller hvilket produkt de skal købe. Det kan dog være svært at konkurrere på søgeord med høje volumen, medmindre der lægges en stor SEO-indsats.

Vurder jeres søgeord ud fra nedenstående marketingtragt. Jo længere nede i tragten søgeordet er, desto højere købsintention har søgeordet, og er derfor mere relevant. Søgeord i den nederste del kan dog oftest have lavere søgevolumen. Find de søgeord med størst købsintention og gå efter disse. Arbejd jer efterfølgende op af i tragten, når I vil rangere på flere relevante søgeord.
søgeord

Sådan laver I en søgeordsanalyse

For at hjælpe jer på vej, har vi udarbejdet en guide til en søgeordsanalyse, som vil tage jer gennem hele processen. Lige fra hvor I kan finde søgeord, til hvordan I udvælger de rigtige for jeres virksomhed.

  1. Find relevante søgeord

    Det første I skal gøre er at finde alle de søgeord, som er relevante i forhold til jeres virksomhed. Der er flere forskellige måder hvorpå, I kan søge efter dem. I har nok allerede en idé om, hvilke søgeord det kan være. I kan derfor med fordel starte med at brainstorme på de mulige søgeord, som I tænker kan være interessante at kigge nærmere på. Har I en webshop, kan I med fordel starte med at tage udgangspunkt i de forskellige produktkategorier på jeres side. Det giver en del søgeord, som er i tæt relation med jeres produkter.

    Relaterede søgninger på Google

    Lav en Google-søgning og scroll ned i bunden af siden. Her finder I de relaterede søgninger til det søgeord, I indtastede. Det er søgninger, som minder om jeres, og som andre har søgt efter.

  2. Anvend et søgeordsværktøj

    Når I har fundet alle de søgeord, som I kan på egen hånd, kan vi anbefale at anvende et søgeordsværktøj, så I får alle de relevante søgeord med. Et søgeordsværktøj kan både finde de søgeord, som I er blevet vist på før, men også nye søgeord, som er relateret til jeres hjemmeside eller et andet søgeord.

    Der findes forskellige værktøjer, som gør arbejdet med at finde søgeord en hel del nemmere. I kan både finde nogle, som er gratis, og andre som I skal betale for at anvende. I vores eksempel anvender vi Google Keyword Planner, som er Googles eget værktøj, hvilket kan være en fordel, da det derfor spiller sammen med jeres Google Ads-konto.

    Google Keyword Planner 

    Med søgeordsplanlægning i Google Ads kan I indtaste søgeord, jeres eget domæne, eller endda konkurrenternes. Her kan I under søgeforespørgsler se alle de søgeord, som jeres hjemmeside kunne være relevant for. Ved også at kigge på konkurrenternes resultater, kan I få et indblik i om nogle af de søgeord, også kunne være relevante for jer.

    Find søgeord

    I dette eksempel har vi anvendt søgeordet ure.

    Når I trykker "se resultater", kommer der en masse søgeordsforslag op, som i vores tilfælde er søgeord, som er relateret til søgeordet ure.

    I højre hjørne kan I downloade søgeordene. Så I kan tilføje dem til jeres liste. Der er ikke nogen grund til at gennemgå dem alle og udvælge endnu, så tag bare dem alle med.

    Answer The Public

    Answer The Public er et søgeordsværktøj, som visualiserer spørgsmål relateret til en søgning, samt foreslår autocomplete suggestions til jeres søgninger. Ud fra det laver programmet det, der kaldes en søgesky. I eksemplet nedenunder har vi igen brugt ure som eksempel.

    Dette værktøj er brugbart, når det kommer til at forstå kundernes tankegang, når de søger på Google. I forhold til long-tail-søgeord kan det hjælpe jer med at optimerer disse. Helt præcist viser Answer The Public jer nemlig tidligere søgninger på de søgeord, som I indtaster i værktøjet. Her fokuserer de på spørgsmål, hvor jeres søgeord indgår i.
    søgeordsplanlægning
    Andre værktøjer til søgeordsplanlægning
    Der findes mange andre værktøjer til søgeordsplanlægning, som I også med fordel kan anvende til jeres søgeordsanalyse. Fælles for alle værktøjerne er, at I hurtigt og nemt kan få et overblik over, hvad jeres besøgende søger efter. I kan med fordel anvende flere af dem, da de hver især har deres styrker.

    • Google Search Console
      I Google Search Console kan I få data, om hvilke søgeord jeres potentielle kunder har fundet jeres  hjemmeside på. Det er under effektivitet,og så "se på forespørgsler", som viser de søgeresultater, I har fået trafik gennem ved organisk søgning på Google. Herudover har I også mulighed for at forbinde programmet med jeres Google Analytics-konto, som vil give jer et godt ekstra godt overblik. Er der problemer med indekseringen af jeres hjemmeside, kan I også se det i Google Search Console.
    • Google Trends

      Dette værktøj er udarbejdet af Google selv og viser hvilke søgeord/sætninger, der trender i øjeblikket. I kan faktisk se, hvad brugere har søgt på helt tilbage til 2004 og indtil for få minutter siden. I har derfor rig mulighed for at se udviklingen af et bestemt søgeord gennem tiden. Siden giver I også mulighed for at sammenligne søgeords popularitet. I har også mulighed for at sammenligne søgninger med geografisk placering for at se, om der er andre lande eller regioner, som søger mere efter et bestemt søgeord. Dette vil give god mening, hvis I overvejer at gå internationalt med jeres webshop, eller er en lokalbaseret forretning, der skal ekspandere til nye byer.

    • Keywordtool.io

      Keyword Tool er forbeholdt long-tail-søgeord. Dette værktøj giver jer forslag til long-tail-søgeord på baggrund af bestemte søgeord, som I indtaster. For at finde søgeordene anvender Keywoord Tool Google Autocomplete, som er en anden metode end den Google Keyword Planner bruger, så I kan med fordel anvende begge for at få endnu flere søgeord.

    • Ahrefs

      Ahrefs er et af de mest brugte SEO-værktøjer på verdensplan. Værktøjet giver jer mulighed for at slå søgeord op i deres Keyword Explorer og få en masse informationer om søgningen. Har kan I også finde keyword difficulty, hvor den viser konkurrence fra 0-100. Skal I se på konkurrenternes søgeord, er Ahrefs et godt værktøj, da I kan lave et content gap. Med det kan I, når I har indtastet jeres egen webshop og en konkurrents eller flere, få vist de søgeord som konkurrenterne rangerer på, men I ikke selv gør. Det er guld værd.

    • SEMrush

      Dette værktøj minder meget om Ahrefs. Her kan I sammenligne med op til fem konkurrenter og på 20 forskellige parametre. Dette giver jer mulighed for at kigge nærmere på de parametre, hvor konkurrenterne ligger bedre end jer, og derved efterfølgende forbedre jeres indsats på de søgeord. Derudover kan I se, hvor mange søgeord jeres virksomhed er synlige på på Google. Her viser software-tool'et også om resultaterne er blevet forbedret over tid. Dette giver jer mulighed for at anvende tool'et, til at se om nyt content har forbedret jeres placering.

  3. Udvælg de bedste søgeord

    Indsæt søgeordslisten i et excel-ark

    Når I har fundet alle de mulige søgeord, kan I med fordel lægge dem ind i et excel-ark, for at gøre processen så overskuelig som muligt. Dette vil også gøre det nemmere, når I skal til at sortere søgeordene. Her er det en god idé at starte med at fjerne eventuelle dubletter. Det kan næsten ikke undgås, at der er flere søgeord, som går igen, hvis I har anvendt flere metoder til at finde dem. Når I skal finde frem til de bedste søgeord, er der flere faktorer, der er relevante at kigge nærmere på.

    Sortér efter volumen

    Start med at sortere søgeordene efter størst volumen. Søgeordsvolumen er hvor mange gange, der bliver søgt på det bestemte søgeord om måneden. Ved at sortere herefter, sikrer vi, at det er de største søgeord, vi sortere efter. I vælger selv, hvad jeres minimumsgrænse for volumen skal være. Det vil også afhænge meget af, hvilken branche virksomheden befinder sig i og hvor stor en SEO-indsats I  vil lægge.

    Selvom nogle søgeord står uden søgevolumen, kan de stadig have en volumen. Vi skal ikke stole blindt på de data, vi får her. Dog bør vi oftest ikke lave en SEO-indsats mod søgeord som ikke har en volumen, medmindre det er meget relevante søgeord og vi generelt har meget få søgeord i vores branche.

    Keyword difficulty

    En anden faktor som I skal se efter, når I udvælger søgeord er Keyword difficulty. Her kigger vi på, hvor meget konkurrence der er på de forskellige søgeord. Dette har nemlig stor betydning for, hvor svært det er at rangere højt på søgeordet. Er der meget konkurrence på et søgeord, kan det være det enten skal fjernes, medmindre der skal lægges en stor SEO-indsats. De perfekte søgeord at gå efter er derfor dem, som har mellem eller lav konkurrence, men høj søgevolumen.

    Tjek derfor gerne konkurrencen på de søgeord, som I har udvalgt indtil videre i forhold til søgevolumen. I skal overveje, om det kan betale sig for jeres virksomhed at anvende de søgeord, der har høj konkurrence på. I eksemplet kan I se forslag på søgeord relateret til "ure", hvor de både har forholdsvis høj volumen, men stadig har henholdsvis lav eller middel konkurrence.

    Når I har udvalgt de søgeord med højst søgevolumen og lavest konkurrence, som I vil bruge, skal I tage stilling til hvert enkelt søgeord. Der kan være søgeord på listen, som I vurderer ikke er relevant eller præcise nok, i forhold til det, I sælger. Her er I nødt til at skulle igennem hele listen og tage hvert søgeord enkeltvis, da I bedst selv ved, om de giver mening eller ej.
  4. Content map

    Nu har I en masse gode søgeord, og skal derfor udarbejde en plan for hvilket content, der skal udarbejdes til søgeordene. Her er et content map meget værdifuldt. Sæt gerne de søgeordene sammen, så de passer til diverse tekster der skal skrives. F.eks. kan I sætte 5 relevante søgeord sammen omkring billige ure, og forfatte en tekst, der indeholder alle 5 søgeord. Dette hedder en søgeordsgruppe, og teksterne skal skrives ud fra disse.

    I et content map kan I lave en prioriteret rækkefølge af. hvilket content I skal have udarbejdet til de nye søgeord, som I har fundet i jeres analyse. I bør prioritere ud fra, hvor I kan få størst mulige resultater hurtigst muligt. Dvs. har I søgeord med høj søgevolumen, som er relevante og med lav konkurrence, bør I prioritere disse højst.

    I et content map er antallet af ord (word count) super vigtigt på de SEO-tekster, der skal udarbejdes til de forskellige søgeordsgrupper.

    Word count

    For at finde ud af, hvor mange ord der skal skrives til de forskellige SEO-tekster, kan I kigge nærmere på konkurrenternes SEO-tekster, og hvor mange ord de har skrevet til samme søgeord. Ved at holde øje med konkurrenternes tekster, giver det et indblik i, hvor mange ord der i gennemsnit bliver skrevet om det givne emne. På den måde sikrer I, at jeres SEO-tekster er samme længde, og det vil øge chancen for få en bedre placering.

    Sådan tjekker I jeres konkurrenters word count:

    • Begynd med at Google det primære søgeord, som I vil undersøge
    • Kig her på de tre første resultater, der kommer frem
    • Kopier SEO teksterne fra disse resultater, og sæt dem ind i et word count tool, som wordcounter.net.
  5. Implementer søgeord

    Efter udarbejdelsen af søgeordsanalysen skal I have have implementeret søgeordene på jeres hjemmeside, så I vil blive vist på dem, når en bruger søger på Google. I kan læse meget mere om, hvordan I gør i vores blogindlæg om Søgemaskineoptimering på en webshop.

    Ønsker I at lære endnu mere om SEO, har vi skrevet et blogindlæg: Hvad er SEO?
Del artiklen

Få vorres brancheførende learnings - før alle andre.

Tilmeld vores nyhedsbrev og få marketing indsigter, du kan anvende direkte i jeres virksomhed.

Navn(Påkrævet)

Lignende artikler

Maksimer profit med Metas DPA

Få større profit med Dynamic Products Ads i Meta

16. sep 2024
3 min. læsetid
seo tekstforfatter

Konverteringsoptimering - Tips til at 2x jeres salg

1. sep 2021
20 min. læsetid
Øg jeres konverteringsrate ved at konverteringsoptimere jeres website

Sådan får I højere konverteringsrate ved at arbejde struktureret med CRO

13. sep 2024
9 min. læsetid

Øg jeres dækningsbidrag med profit bidding

6. dec 2022
25 min. læsetid

Skab en stærk YouTube-kanal, der bidrager til jeres marketingstrategi

8. jun 2022
12 min. læsetid

Lav en effektiv content-strategi til Meta

12. sep 2024
4 min. læsetid
LAZZAWEB - 5 konkrete Google-synergier

5 Google-synergier til topplaceringer i nutidens SERP

11. apr 2024
5 min. læsetid

Maksimér jeres Black Week-annoncering på Google

25. okt 2023
6 min. læsetid
LAZZAWEB besøger Google i Dublin

Avanceret research på Google

5. nov 2020
5 min. læsetid

Guide til Core Web Vitals

21. sep 2021
11 min. læsetid
Profit bidding i Google Ads

Søgeordskannibalisering - Hvad er det, og hvordan løser man det?

2. feb 2020
12 min. læsetid
Google specialister

Google Annoncering – den ultimative guide

21. feb 2021
12 min. læsetid
succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Book strategimøde
+1000
Vækstcases