Artikler
Artikel

Teknisk SEO - En vigtig SEO-disciplin

Teknisk SEO er et større begreb med rigtig mange underemner. Hvis det er eksekveret korrekt, kan det blandt andet kombineres med optimeret indhold på jeres landingsside og være med til at skubbe jer foran konkurrenterne. 

Hvorfor er teknisk SEO vigtigt?

Mange hjemmesideejere er klare over, at on-page SEO og indhold er vigtigte at have styr på. Men det er mindst lige så vigtigt at huske teknisk SEO, selvom det kan virke kompliceret. Det hjælper nemlig med at gøre det nemmere for søgemaskiner at 'crawle' jeres hjemmeside.

4 vigtige spørgsmål inden for teknisk SEO er:

  • Er hjemmesiden mobilvenlig?
  • Er hjemmesiden brugervenlig?
  • Er hjemmesiden nem at navigere på?
  • Er hjemmesiden hurtig nok?

En teknisk analyse af jeres hjemmeside kan blandt andet hjælpe med at danne et overblik over, om den fungerer på mobilen eller ikke hjælper kunden, og de derfor ikke når i mål.

Nogle af fordelene ved teknisk SEO

Den største fordel ved teknisk SEO er selvfølgelig, at jeres hjemmeside får mere organisk trafik, hvis den er korrekt optimeret. Men hvis vi ser bort fra dette, så er de tre vigtigste fordele, at jeres hjemmeside bliver:

  1. Nemmere at crawle for søgemaskinerne (Google)
  2. Nemmere at indexere på søgemaskinerne (Google)
  3. Nemmere at navigere for kunderne

For at opnå dette er der flere individuelle optimeringer, som kan hjælpe jer på vejen. Her lister vi nogle af dem:

  • Følg Googles Best Practice for hjemmesideoptimeringer
  • Sørg for, at alle enheder kan se jeres hjemmeside uden problemer
  • Sikr jer, at hjemmesiden indlæser hurtigt for alle brugere
  • Fjern pop-ups og andre elementer, som forstyrrer brugeroplevelsen
  • Sikr jer, at I benytter en SEO-venlig URL-struktur
  • Få et SSL-certifikat - 'https://' og ikke 'http://' i jeres URL'er
  • Fjern ødelagte links (404-fejl) fra jeres hjemmeside
  • Opdater jeres robots.txt-fil og fortæl, hvad søgemaskinerne (Google) skal crawle og ikke crawle

Udover tydelige fordele til søgemaskineoptimering, så kan teknisk SEO også hjælpe med at forbedre jeres konverteringsrate. Teknisk SEO hjælper nemlig til en bedre brugeroplevelse, nu hvor jeres hjemmeside er blevet hurtigere og nemmere at navigere på.

On-page SEO vs. teknisk SEO

Teknisk SEO og on-page SEO er ikke helt det samme, men begge dele er meget vigtige. Teknisk SEO sørger for, at jeres hjemmeside er optimeret og effektiv, hvor on-page SEO sikrer, at formatet på jeres landingssider er optimal. Teknisk SEO fokuserer på performance, hvor on-page SEO fokuserer på indholdet.

En god SEO-strategi har derfor fokus på begge aspekter: En hjemmeside, der er bygget op fra bunden med fokus på SEO vil sikre, at søgemaskinerne nemt kan crawle og indeksere jeres landingssider, mens I udgiver optimeret indhold i høj kvalitet. Denne kombination bidrager til en god brugeroplevelse, som fører til en bedre placering på Google.


Når I laver on-page SEO fokuserer I på:

  • Alt-tekster
  • Kvalitetsindhold
  • Headers/overskrifter
  • Metatitler og beskrivelser
  • Længde på indhold og læsbarhed
  • Om landingssiden er rettet mod de rigtige søgeord

Det vigtige er altså at sørge for, at jeres landingssider holder den “røde tråd” hele vejen igennem, så det hele samlet giver mening i henhold til de søgeord, I forsøger at ranke på.

Teknisk SEO til e-commerce

For webshops er teknisk SEO et af de aspekter, som bør være i fokus. E-commerce-hjemmesider har ofte rigtig mange landingssider i form af produktsider, kategorisider m.fl. Derfor kan man drage stor fordel af at optimere de tekniske aspekter, da det ofte er en site-wide-optimering, som hjælper ALLE jeres landingssider.

Hastighedsoptimering

Søgemaskinerne er vilde med, når en hjemmeside er hurtig, da det sender et signal om høj kvalitet – og det belønner de. Udover at hjælpe til en fantastisk brugeroplevelse giver dette også et positivt udfald i SEO-regi.

Her er 4 tips til hastighedsoptimering:

  • Minimér scripts og apps/plugins
    Der er mange muligheder i de forskellige CMS-systemer, men hver gang I installerer et nyt plugin, så tilføjer I også et stykke kode til jeres webshop – og af den årsag er det vigtigt at minimere, hvor meget der bliver indsat i jeres backend, så siden ikke bliver langsommere.
  • Komprimer jeres billeder
    Billeder fylder almindeligvis ikke ret meget, men hvis I som webshop har en kategoriside med mange produkter kan der være meget tid at hente ved at sørge for, at jeres billeder fylder så lidt som overhovedet muligt. Det er dog vigtigt, at I ikke går på kompromis med kvaliteten samtidig.
  • Minimér jeres kode
    Sørg for, at jeres webshop har så lille en kode, som kan lade sig gøre. Her gælder det om at fjerne unødvendig kode fra jeres hjemmeside. Før I går i gang, skal I huske at sikre jer, at det ikke er nødvendig kode, som I fjerner.
  • Ryd op i redirects
    Jo ældre jeres side er, desto større er chancen også for, at I har et større oprydningsarbejde. Sørg for, at de redirects, I bruger på hjemmesiden, er nødvendige og ikke forældede. Vær også sikre på, at I ikke bruger redirects til sider, hvor I lige så godt kunne linke direkte til en relevant side.

Sidestruktur

En god struktur på tværs af jeres hjemmeside er nødvendig for at kunderne nemt kan navigere imellem de mange produkter. Det er derfor alfa og omega, at I får styr på jeres struktur fra start, da det også er noget, som udvikler sig på sigt. 

Her er 4 gode råd til, hvordan I kan optimere jeres struktur:

  • Breadcrumbs
    Årsagen til, at I netop skal inkludere breadcrumbs på alle jeres sider, skyldes to ting: Først og fremmest tilbyder det jeres kunder en mulighed for hurtigt og nemt at navigere tilbage til siden, de kom fra. Derudover kan det hjælpe Google til en større forståelse af, hvordan jeres hjemmeside egentlig er bygget op.
  • URL'er
    Det er vigtigt, at kunden kan se, hvad landingssiden egentlig handler om ved at kigge på adressefeltet i browseren. Dette er både gavnligt for kunden, men også Googles crawler.
  • Interne links
    Jeres menu er typisk den, der linker jeres sider mest sammen. Det er derfor afgørende, at I har en strategi for jeres interne links; her gælder det om at kæde jeres forskellige landingssider sammen på en måde, som giver meningen for brugeren. Derudover kan det være med til at styrke de signaler, I sender til Google.
  • Orphan-sider
    Her er der tale om sider, som ikke har links, der peger ind imod dem, og det derfor kan være svært for kunder og søgemaskiner at finde dem. Hvis ikke disse sider kan findes i menuen, kan man løse problemet ved at indsætte interne links i teksterne. Er der tale om meget gammelt indhold på siden, kan I enten opdatere indholdet eller helt slette siden, hvis det viser sig, at den ikke er relevant længere.

Mobilanvendelighed

I 2015 lavede Google en større opdatering til deres algoritme, som øgede præferencen for mobilversionen og responsiviteten af hjemmesider. I dag er det vigtigere end nogensinde, at jeres hjemmeside er mobilvenlig.

Men hvordan finder I ud af, om jeres hjemmeside er mobilvenlig? Vi anbefaler følgende værktøjer hertil:

Med begge disse værktøjer er det muligt at finde frem til, hvor der er plads til forbedring på jeres hjemmeside. Det eneste, I skal gøre, er at køre en test på jeres hjemmeside og analysere resultaterne.

Kom i gang med en teknisk SEO-audit

Er dette jeres første tekniske analyse, eller ved I bare ikke helt, hvor I skal begynde? Vi hjælper jer på vej ved at gennemgå processen trin for trin.


Crawling

Det første skridt i processen er, at vi skal sikre os, at søgemaskinerne kan crawle jeres hjemmeside korrekt.

Crawlet sker, når søgemaskinerne følger links på en side, som de allerede kender, for at finde sider, de endnu ikke har opdaget.

For at komme med et eksempel: Når vi udgiver et nyt blogindlæg, tilføjer vi dem til vores arkiv.

Det betyder, at næste gang Google crawler vores blogside, kan den se, at vi for nylig har tilføjet et blogindlæg.

Hvis I vil have, at jeres sider bliver vist i søgeresultaterne, skal I derfor først sikre jer, at de er tilgængelige for søgemaskinerne.

Screaming Frog Crawler

Med Screaming Frog kan I selv foretage en crawl af jeres hjemmeside. Der findes en gratis version, men skal I have fuld adgang til værktøjet og dets funktioner, skal I købe en licens.

Screaming Frog kan give jer et godt indblik i, hvordan jeres side ser ud for Googles crawlere. Derudover giver det jer også viden om, hvilke fejl der er på jeres hjemmeside: I kan fx finde ud af, hvilke meta-titler og -beskrivelser, som enten er for lange eller korte, og om der er nogen, som er dublerede og går igen. Eller om I har landingssider med flere H1-overskrifter.

Screaming Frog kan desuden hjælpe med at finde 404-fejl og 301-redirects på jeres hjemmeside. I skal blot køre en crawl af jeres hjemmeside med værktøjet.

Når I har foretaget en crawl, kan I derefter scrolle ned i menuen til højre – her kan I finde alt det, crawleren har fundet på jeres hjemmeside. For 3xx og 404-fejl skal I finde ‘Internal’, hvor de fejl er listet.

Indsend jeres sitemap til Google

Google bruger jeres sitemap til at finde jeres landingssider. Typisk er et sitemap en XML-fil, som indeholder en liste over de vigtige landingssider på en hjemmeside. Det har til formål at fortælle søgemaskinerne, hvilke sider I har, og hvor de kan finde dem. Det er især vigtigt, hvis I har mange landingssider på jeres hjemmeside, eller hvis de ikke er kædet godt sammen i jeres hjemmesidestruktur.

Vores sitemap ser således ud:

Ofte vil I kunne finde jeres sitemap på en af disse to URL'er:

  • dinhjemmeside.dk/sitemap.xml
  • dinhjemmeside.dk/sitemap_index.xml

Når I har fundet det, kan I indsende det til Google gennem Google Search Console.

Når Google har modtaget jeres sitemap, vil det se sådan her ud:


Brug HTTPS

I dag har stort set alle hjemmesider "https" (et SSL-certifikat), som indikerer overfor Google og brugeren, at jeres hjemmeside er sikker. Det kan dog være nyttigt at tjekke, om det er muligt at tilgå jeres hjemmeside kun med “http”. Er det tilfældet, skal I opsætte et redirect, som sikrer, at brugeren ikke kan lande på en http-version af jeres hjemmeside.

Er jeres hjemmeside mobilvenlig?

Som vi tidligere skrev, benytter Google nu mobile-first indexing, som betyder, at de kigger på mobilversionen først og ranker efter denne struktur.

I skal derfor sikre jer, at der i jeres Google Search Console ikke er fejl under mobilanvendelighed:

Hvis I ser fejl i jeres Google Search Console, kan I klikke jer videre ind og se de landingssider, som fejler ifølge Google.

Struktureret data

Struktureret data hjælper Google med at forstå indholdet på jeres landingssider. Ved at tilføje det rigtige strukturerede data kan jeres landingsside vinde såkaldte “rich snippets”.


Rich snippets gør, at jeres landingssider skiller sig ud i søgeresultaterne og kan bidrage til en højere CTR (Click-Through Rate), fordi de giver kunden mere information, allerede inden de forlader Google.

For eksempel kan I se, hvordan vores kunde Geekd bruger det:

{
    "@context": "https://schema.org",
    "@type": "Product",
    "productID": 7720556822765,
    "offers": [
        {
            "@type": "Offer",
            "name": "Default Title",
            "availability": "https://schema.org/InStock",
            "price": 2743.0,
            "priceCurrency": "DKK",
            "priceValidUntil": "2023-12-21",
            "sku": "998404269",
            "gtin13": "4719072793814",
            "url": "/products/msi-geforce-rtx-3060-ventus-2x-oc-lhr-12gb-gddr6-ram-grafikkort?variant=42746832978157"
        }
    ],
    "brand": {
        "@type": "Brand",
        "name": "MSI"
    },
    "name": "MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X OC LHR - 12GB GDDR6 RAM - Grafikkort",
    "description": "Oplev en kraftfuld gaming-ydeevne med MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X OC LHR - 12GB GDDR6 RAM - Grafikkort\nNyd en utrolig gamingoplevelse med MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X OC LHR grafikkortet.",
    "category": "Grafikkort",
    "url": "/products/msi-geforce-rtx-3060-ventus-2x-oc-lhr-12gb-gddr6-ram-grafikkort",
    "sku": "998404269",
    "image": {
        "@type": "ImageObject",
        "url": "https://geekd.dk/cdn/shop/products/product_1610443907b48feb29b4a49834f4b19e35c5511db6.png?v=1650971760&width=1024",
        "image": "https://geekd.dk/cdn/shop/products/product_1610443907b48feb29b4a49834f4b19e35c5511db6.png?v=1650971760&width=1024",
        "name": "MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X OC LHR - 12GB GDDR6 RAM - Grafikkort MSI",
        "width": "1024",
        "height": "1024"
    }
}

Det gør, at Geekd nu viser flere oplysninger ude i søgeresultaterne end konkurrenten Micro-Star International. Dette kan være afgørende for at “vinde” kundens klik.

Leave this world a little better then you found it

Nikolaj

Står I og skal i gang med at optimere jeres strukturerede data, så findes der et fantastisk GRATIS værktøj fra TECHNICALSEO.

Fix ødelagte landingssider

Ødelagte landingssider på jeres hjemmeside bidrager til en negativ brugeroplevelse. Hvis de ødelagte landingssider har backlinks, som peger kunder ind, så “dør” de links, fordi de peger mod et ‘broken link’. For at finde ødelagte links kan I bruge et værktøj som Ahrefs, som har en funktion, der overvåger denne type links:

For at fikse ødelagte links har I to muligheder:

  • Gendan de ødelagte sider, hvis de ved et uheld er blevet slettet.
  • Redirect det ødelagte link til en anden relevant landingsside på hjemmesiden.

Derudover skal I sikre jer, at de heller ikke bliver linket til internt.

Core Web Vitals (CWV)

Core Web Vitals er en hastighedsindikator, som Google bruger til at måle brugeroplevelsen. De tre nuværende indikatorer er:

  • Largest Contentful Paint (LCP): Beregner den tid, en landingsside tager om at indlæse det største element for brugeren.
  • First Input Delay (FID): Måler den tid, det tager hjemmesiden at reagere på brugerens første interaktion med landingssiden.
  • Cumulative Layout Shift (CLS): Måler de skift, der kommer i layoutet, når alle elementer er indlæst på landingssiden.

Når I vil sikre jer, at jeres hjemmeside er optimeret til Core Web Vitals, skal I sørge for at overholde følgende score:

  • LCP: 2,5 sekunder eller lavere
  • FID: 100 ms eller lavere
  • CLS: 0,1 eller lavere

I kan tjekke jeres hjemmesides score i Google Search Console:

Har I brug for yderligere hjælp til Google Search Console, har vi også en guide til dette.

Programmatisk SEO - Avanceret strategi

Programmatisk SEO kan hjælpe jer og jeres hjemmeside til at differentiere sig i en verden, hvor udviklingen går stærkt.

Hvad er programmatisk SEO?

Programmatisk SEO er en strategi, hvor hovedformålet er at udgive unikke landingssider i høj kvalitet ved hjælp af en skabelon og database, som gør det muligt at lave en eksponentiel strategi.

Målet med programmatisk SEO er at lave indhold med samme dybde og udførlighed, som traditionelt indhold, men produceret i et langt hurtigere tempo. En programmatisk hjemmeside kan være alt mellem 200 og 4.000.000 landingssider. Nøglen til strategien er, at hver landingsside har et unikt formål i kunderejsen.

Helt simpelt handler programmatisk SEO om at bygge en database, tilføje den til skabelonen og udgive tusinder af landingssider. Men hvis dette er alt, I gør, har I sandsynligvis genereret tusinder af landingssider med spam.

Fordelene ved programmatisk SEO

Programmatisk SEO gør det muligt at ramme uudnyttet potentiale i søgeresultaterne. Med denne strategi handler det ikke længere om at finde en håndfuld søgeord, skrive indhold og udgive det og så håbe på, at det ranker for de udvalgte søgeord. Programmatisk SEO gør det muligt at målrette mod hele kategorier og vinde så mange mulige søgeord ved hjælp af én skabelon.

Byg jeres skabelon

En programmatisk skabelon er det vigtigste element i hele strategien. Den største forskel på en traditionel SEO- og en programmatisk SEO-strategi er at I nu bygger skabeloner og ikke landingssider. 

En skabelon har to mål:

  1. Bring værdi, hvor traditionel SEO ikke kan
    Nogen gange er indhold bedre, når vi ikke forsøger at indsætte det i et blogformat.
  2. Gå længere ind i kunderejsen, men sæt grænser
    I skal have jeres målgruppe og Google SERP i tankerne, når I bygger jeres skabelon. Start med at sætte jeres grænser: Hvis I fx bygger indhold ud fra lokation, så skal I være sikre på, hvornår indholdet skal stoppe med at ændre sig. Bygger I mange landingssider med det samme indhold, er det ‘gateway-sider’. Google kan ikke lide denne type landingssider, fordi de ikke hjælper kunderne i deres købsrejse.

Når I anvender en programmatisk tilgang til SEO, er det vigtigt at have styr på interne links. For at strategien kan virke, skal der skabes en relevant relation mellem de mange nye landingssider. Hvis ikke der skabes en struktur mellem siderne, vil I ende med rigtig mange ‘orphan pages’, som er landingssider uden en vej ind til dem.

Del artiklen

Få vorres brancheførende learnings - før alle andre.

Tilmeld vores nyhedsbrev og få marketing indsigter, du kan anvende direkte i jeres virksomhed.

Navn(Påkrævet)

Lignende artikler

LAZZAWEB besøger Google i Dublin

Avanceret research på Google

5. nov 2020
5 min. læsetid

Google Search Console - Guide til SEO-værktøjet fra Google

16. nov 2022
11 min. læsetid
LAZZAWEB - 5 konkrete Google-synergier

5 Google-synergier til topplaceringer i nutidens SERP

11. apr 2024
5 min. læsetid
Maksimer profit med Metas DPA

Få større profit med Dynamic Products Ads i Meta

16. sep 2024
3 min. læsetid
Sådan bruger man Advantage+ på Meta

Maksimer jeres Meta-performance med Advantage+

12. sep 2024
4 min. læsetid

Søgeordsanalyse - Hvordan finder I de helt rigtige søgeord?

23. aug 2022
18 min. læsetid
Profit bidding i Google Ads

Søgeordskannibalisering - Hvad er det, og hvordan løser man det?

2. feb 2020
12 min. læsetid

Øg jeres dækningsbidrag med profit bidding

6. dec 2022
25 min. læsetid

YouTube-annoncering

13. jul 2022
19 min. læsetid

Optimering af jeres Google Shopping

25. feb 2022
9 min. læsetid

Googles univers af marketing-tools

11. nov 2021
30 min. læsetid

Lav en effektiv content-strategi til Meta

12. sep 2024
4 min. læsetid
succes er ikke en tilfældighed

Maksimer jeres performance

Få profitabel vækst med os som jeres proaktive skaleringspartner. Vi ser og udnytter synergierne mellem jeres marketingkanaler.

Book strategimøde
+1000
Vækstcases